Ένα Αλλιώτικο Σχολείο

Ο Φουρφουράς είναι ένα χωριό σε υψόμετρο 450 μέτρων, περίπου 45 χιλιόμετρα από το Ρέθυμνο. Έχει ένα τετραθέσιο δημοτικό σχολείο το οποίο φιλοξενεί 47 παιδάκια από επτά χωριά του δήμου Αμαρίου. Φτάνεις εκεί ακολουθώντας ένα δρόμο φιδογυριστό και μπερδεμένο.

“Την πρώτη φορά που πήγα στο Φουρφουρά, χάθηκα» μου λέει ο Άγγελος Πατσιάς, ο διευθυντής του σχολείου. «Οι οδηγίες που μου είχαν δώσει ήταν οι εξής: “Όπου βρεις σταυροδρόμι, αριστερά”. Ταμπέλες δεν υπήρχαν  οπότε δεν ήξερα πού πάω. Αλλά το τοπίο ήταν φανταστικό. Δυο χρόνια μετά δεν το έχω χορτάσει ακόμα”.

Ο Άγγελος Πατσιάς, μαζί με τους υπόλοιπους δασκάλους του σχολείου (την Κική Κούρτογλου, τη Γιούλη Μποσδελεκίδου, και το Γιάννη Μανωλακάκη) έχουν κάνει κάποιες αρκετά σημαντικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας του σε σχέση με αυτά που προβλέπονται από τις οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας, κι αυτό είχε σαν αποτέλεσμα το πείραμά τους να ακουστεί πολύ πέρα από το Ρέθυμνο και την Κρήτη. Η προσπάθειά τους επαινέθηκε από την Υπουργό Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου, ενώ ο Άγγελος Πατσιάς μίλησε γι’ αυτήν (και κατενθουσίασε το κοινό) στο πρόσφατο TEDxThessaloniki. Τον συνάντησα σε ένα εμπορικό κέντρο δίπλα στο Υπουργείο Παιδείας λίγες μέρες πριν τελειώσει η σχολική χρονιά, όπου είχε έρθει μαζί με τους μαθητές του για μια τελετή βράβευσης σχολικών ταινιών μικρού μήκους, και μιλήσαμε για το σχολείο, για τα παιδιά, και για το πώς μπορεί να μοιραστεί το «μικρόβιο» της καινοτομίας στην εκπαίδευση.

“Την πρώτη χρονιά ήμουν διευθυντής μεν, αλλά ήμασταν τρεις όλοι κι όλοι – την επόμενη χρονιά ήρθε και τέταρτος – κι έτσι στην πραγματικότητα μαζί αποφασίζαμε για όλα», μου είπε. «Πρώτα ξεκινήσαμε αλλάζοντας τη διαρρύθμιση των τάξεων, του χώρου δουλειάς μας. Μια ενιαία αίθουσα την κάναμε δυο τάξεις, βγάλαμε ντουλάπες, βάλαμε καναπέδες, κάναμε τέτοιες διακοσμητικές παρεμβάσεις, πριν αρχίσει η σχολική χρονιά”.

Στη συνέχεια, όμως, οι αλλαγές συνεχίστηκαν και επεκτάθηκαν στον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν οι τάξεις, στις δραστηριότητες εντός και εκτός διδακτικών ωρών, ακόμα και στο ίδιο το όνομα του σχολείου που άλλαξε, και έγινε «Το σχολείο της φύσης και των χρωμάτων».

Κάθε σχολείο πρέπει να σκορπά το μικρόβιό του. Ο καθένας να βάλει τη δικιά του ιδέα, να την προσαρμόσει, να δοκιμάσει, να αποτύχει, και άλλοι να την αντιγράψουν και να τη δοκιμάσουν στα δικά τους.

«Τις αλλαγές τις κάναμε σταδιακά, στην πορεία, μέσα στην τάξη, μαζί με τα παιδιά», λέει ο Πατσιάς. «Τις ώρες διδασκαλίες τις κανονίζαμε εμείς. Έχουμε κουδούνα για το διάλειμμα, και τη χτυπάμε όποτε νομίζουμε ότι πρέπει να σταματήσει το μάθημα, όχι μια συγκεκριμένη ώρα. Είχαμε δυο ευέλικτες ώρες την εβδομάδα, και σ’ αυτές βάλαμε τα μαθήματα επιλογής. Κάθε μαθητής μπορούσε να διαλέξει δύο μαθήματα επιλογής: Φωτογραφία, θέατρο, γυμναστική, χορό και εικαστικά/κατασκευές. Σε κάθε τάξη συμμετείχαν παιδιά κάθε ηλικίας – έτσι μπορεί ένα πρωτάκι να μάθαινε χορό μαζί με ένα εκτάκι ας πούμε. Ένα από τα πρώτα πράγματα που κάναμε, επίσης, ήταν το Φουρφουράς TV».

Το «Φουρφουράς TV» είναι ένα blog στο οποίο οι δάσκαλοι ανεβάζουν βιντεάκια που φτιάχνουν μαζί με τα παιδάκια, από τραγούδια και χορευτικά, μέχρι την ιστορία της Αιγύπτου, πειράματα φυσικής, και μηνύματα επικοινωνίας με άλλα σχολεία της Ελλάδας.

“Το μόνο που χρειάστηκε ήταν να πάρουμε έγκριση από τους γονείς για την εμφάνιση των παιδιών τους στο βίντεο. Είχαμε στην αρχή τις αμφιβολίες μας βέβαια, αλλά το αποτέλεσμα είναι πολύ ικανοποιητικό. Τα παιδάκια ένιωσαν ότι έχουν φωνή που μπορεί να ακουστεί. Ανέπτυξαν σχέσεις με άλλα σχολεία από όλη την Ελλάδα, κάτι αδιανόητο. Είναι πολύ σημαντικό να μάθουν τα παιδιά στην επικοινωνία και τη συνεργασία.»

Αυτό το κείμενο γράφτηκε το καλοκαίρι του 2012, από το Θοδωρή Γεωργακόπουλο, μετά από μια κουβέντα με το δάσκαλο Άγγελο στο Μαρούσι. Μια μικρότερη εκδοχή του κειμένου δημοσιεύτηκε στο τεύχος Νοεμβρίου του περιοδικού «Blue» της Aegean. Μπορείς να το διαβάσεις ολόκληρο εδώ:

http://www.georgakopoulos.org/work/non-fiction-story/fourfouras/#ixzz2CqQTu8L9

This entry was posted in Δημοτικό, Εκπαίδευση. Bookmark the permalink.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *